duminică, 18 aprilie 2010

Stejarul Mollestad - Copacul in varsta de 1000 de ani




Stejarul Mollestad se afla in Birkenes si este unul dintre cei mai mari copaci din Norvegia in ceea ce priveste grosimea si circumferinta. Doar stejarul din Ullensvang, Hardanger, este mai mare.

Stejarul Mollestad este gol pe dinauntru dar inca inverzeste. Gaura din interior are diametrul de 1,3 metri. Stejarul are 6 crengi mari si coroana lui acopera o suprafata de peste 200 de metri patrati.

"Stejarul Vette" este alt nume al acestui stejar.
Exista mai multe legende despre acest copac care vorbesc despre cresterea lui nenaturala sau despre fiintele care traiau in subteran. Stramosii norvegienilor credeau ca omul care a prestat prima munca, a devenit strajerul fantoma si a locuit pe viata in gorganul lui.
Locul a devenit sfant si copacii care au crescut pe el s-au numit vette si au fost luati in ingrijire. Pe parcursul anilor oamenii au "sacrificat" alimente, lapte si bere pentru copac. Prima bere din butoi trebuia sa fie lovita de stejar, sa fie daruita stejarului. Daca acest lucru nu era facut, norvegienii erau convinsi ca prosperitatea fermelor ar disparea si ca saracie mare va veni. In cazul in care un copac vette s-ar fi deteriorat, oamenii credeau ca urma sa se intample un dezastru.

Varsta..............................in jur de 1000 ani
Circumferinta ..............................10,5 m
Grosime ........................................3,5 m
Inaltime .....................................15 m
Diametrul coroanei .......................16-17 m
Circumferinta coroanei .......................50 m
Circumferinta celei mai mari crengi ........2,58 m

4 comentarii:

Anonim spunea...

2000 metri patrati?!?

Raluca Teodorescu spunea...

Da. Asa scrie la panou: stejarul ala e obiectiv turistic si are panou. Eu am tradus ce scria pe panou. Noroc ca scrie si in engleza :)) Oricum, stejarul ala e imens. Probabil ca cei 2000 de mp sunt acoperiti de coroana cand e verde. Acum e chel :)
Am pus si poza cu mine tocmai ca sa se vada cat de mica sunt eu langa copacul ala.

flav spunea...

mama da e mare misto copac. :* imi e dor de tine ma

Raluca Teodorescu spunea...

Au trecut 2 ani de la prima vizita, 2 ani in care am invatat norvegiana si intre timp, pe panou a aparut si traducerea in germana. In amblele limbi (norvegiana si germana) scrie 200 metri patrati. In engleza scrie 2000. Deci eu am tradus bine :)). Greseala e de la ei :).