sâmbătă, 5 decembrie 2020

"Respectul" Romaniei pentru cetatenii ei din diaspora

Eu, ca multi alti romani, m-am inscris pentru a vota prin corespondenta.

De data asta, plicul a fost trimis suspect de tarziu din Romania si a facut pe drum 7 zile. Am votat in aceeasi zi in care am primit plicul, pe 19 noiembrie. Surpriza: acum 2 zile am primit mail in care sunt anuntata ca votul meu NU a fost validat pt ca nu a a juns la timp!!!!

Pentru ca inapoi spre Romania plicul a facut 15 zile (15!!!!) pe drum!

Ok zic, lasa ca o sa caut unde o sa fie sectia de votare in Kristiansand.

Surpriza 2: pe site-ul consulatului nu figureaza sectie in Kristiansand. Cea mai apropiatra sectie de votare este la Oslo, oras in lockdown pe motiv de covid. Deosebit. Deci mi-am luat gandul de la votare.

Surpriza 3: suna telefonul azi, cineva din Kristiansand imi zice «Mergi la vot!». Raman perplexa: «Ha? Unde?». Aflu ca se voteaza in centrul Kristiansandului, la parterul unei case, langa o pizzerie. Am intrebat de unde stie. A aflat in acelasi mod in care am aflat si eu: i-a zis cineva. Telefonul fara fir.

Iau CI-ul, sar in masina, parchez in oras, trec pe langa respectiva intrare. Nici un semn, nimic. Sun persosana care mi-a dat pontul ca sa intreb unde e locatia, aflu ca am trecut pe langa ea. Pe un panou in fata intrarii neluminate, se afla lipita cu scoci, o foaie A4 pusa intr-un chilot de plastic, pe care era scris ca acolo este sectia de votare. Intru, ma intampina un tip simpatic cu piercinguri si cu accent ardelenesc, imi scriu numele pe lista, ma dezinfectez, pun masca, intru.

Si acum incepe povestea cu nervi.

Aflu ca CI-ul nu e suficient. Ca imi trebuie dovada rezidentei. Ca nu pot vota daca nu am adresa, ca ei vor sa stie adresa. Mi se cere pasaport. Raman perplexa. Le spun ca am pasaport nou, schimbat in 2019, ca nu exista adresa in pasaportul meu. Si pana la urma ce adresa vreti: cea din NO sau cea din RO? Le spun ca am CI-ul, unde e trecuta adresa din RO. Ei zic ca nu, ca tre sa am actul de rezidenta sau atestul de la Evidenta Populatiei din NO.

Bai frate: pai hotarati-va! Le zic inca o data ca nu am acte la mine. Am permisul auto la mine, permis norvegian pe care il poti avea DOAR daca esti rezident. Le-am zis ca eu am facut scoala auto aici si nu puteam sa fac asta daca nu eram rezident in Norvegia. Nimic. Presedintele o tot dadea cu pasaportul, o tanti isterica flutura cele 2 acte (rezidenta si dovada adresei din NO). Imi venea sa o intreb: «Un dosar cu sina nu doriti?». Habar nu aveau ce vor de la tine, repetau ca cd-ul zgariat ca trebuie aia si aia, nu ascultau nici un argument.

Nu m-a intrebat nimeni daca am cu mine CI-ul, cel mai important act cu care poti vota! M-am enervat asa de tare incat le-am zis ca eu am votat deja, ca am primit mesaj ca votul meu nu a fost validat si de aceea m-am deplasat. Le-am aruncat (la propriu) CI-ul pe masa si le-am zis sa verifice. Au ramas blocati la modul ca nu stiau ce sa faca! Intr-un final se scaneaza CI-ul, e verde (deci ok) si urmeaza intrebarea soc venita de la unul dintre cei din comisie catre presedinte: «Si acum ce facem?».

Pe bune???? Acum imi dai stampila aia si ma lasi sa imi exercit dreptul de vot!

Niciun comentariu: