duminică, 22 noiembrie 2009

Kristiansand - Norvegia

Am fost intrebata de ce nu am scris despre excursia in Norvegia. Am pus aici numai cateva poze. E mult de zis si nici nu stiu cum sa incep. Pentru prietenii mei carora le-am povestit in amanunt despre tot, de la drum, paduri, fiorduri, feribot, rockoteci, motociclisti si drumuri, ce o sa scriu mai jos poate o sa li se para incomplet. Ce urmeaza e pentru ceilalti, ca sa isi faca o idee despre Kristiansand si Norvegia.

Am fost in Kristiansand, de la inceputul lunii septembrie pana la sfarsitul lunii octombrie.
Norvegia e o tara magica, o tara cu peisaje minunate, unde s-a pastrat salbaticia naturala in multe locuri, chiar si in zonele locuite. Exista multe insule si lacuri. Padurile, pantele abrupte, vaile izolate si stancile colturoase lasa fara grai orice calator/turist. Natura a inspirat mituri si legende depre troli si alte animalute fantastice care traiau izolate in padurile salbatice. Norvegienii mai cred in ele. Exista in trafic indicatoare cu "Atentie la troli" :))
"Raceala" nordicilor e o poveste raspandita nu stiu de cine si mai ales de ce. Sunt foarte primitori si calzi, in schimb se respecta reciproc aproape de modul extrem, probabil de aici "raceala" lor. Pentru un sange latin care trebuie sa stie musai ce face macar vecinul lui, daca nu tot cartierul, nordicii sunt intr-adevar "reci".
Nu am sa povestesc despre magazine; si totusi nu pot sa nu amintesc de Rockline - Little Music Shop, care el asa LITTLE cum era in denumire ca intindere era cam big, si unde exista un singur stand de muzici normale, restul este numai rock, de la Adam si Eva pana in prezent, la ultimele albume Amorphis, AC/DC, Rammstein, etc. Am vazut un afis acolo cu Amorphis in marime naturala. M-a marcat acel LITTLE shop :)). Mai au o rockoteca si un club rock, concerte rock in fiecare weekend, magazin de haine si alte etc-uri gothice, conservator metal langa conservatorul normal. Oamenii sunt rock din starea de embrion pana in starea de 6 feet under.
Despre peisaje am sa tot povestesc. Nu poti ramane indiferent. Am vazut case in varf de stanca, case in buza fiordului, case pe insule. Drumurile sunt perfecte, podurile exista din insula in insula.
Kristiansand este numit si "Capitala Sudului". Este al 5-lea oras al Norvegiei desi nu e foarte mare dar e frumos si plin de peisaje, din centru - de la malul
-->Otrei si malul Marii Nordului - pana la insula Odderøya si prelungirea orasului, intins pe munti si fiorduri. Exista in acest micut centru:
- un parc, Ravnedalen Park, care este de fapt un munte amenajat cu alei, incredibil de frumos. De 2 ori am fost pt ca este imens si am vrut sa vad cam tot, are 3 lacuri, am urcat prima data partea stancoasa, a doua oara am urcat partea de padure si lacuri. Superb;
- Christiansholm Festning, fortareata construita in 1672 pt a apara Kristiansandul si demobilizata in 1872. O singura data fortareata a luptat: in 1807 impotriva Angliei;
- Catedrala Kristiansand, unul din simbolurile orasului si cea mai inalta cladire din oras. Am aflat ca se viziteaza turnul. Nu am apucat sa o fac pt ca mereu cand am incercat biserica era inchisa. Nu am vazut-o in interior. Data viioare;
- cartierul Tangen, unde se varsa
Otra in Marea Nordului;
- insula Odderøya, locul unde norvegienii s-au aparat impotriva navalitorilor, fosta baza militara si loc de antenament militar pana in 2003, din 2003 loc deschis publicului pt vizitare/plimbare. Este plina de istorie si urmele ei;
- cartierul Justvik unde eu am locuit in aceste 2 luni aproape.

Am mai fost in ceea ce se numeste Setesdal Mineral Park, la 55 km de Kristiansant, in Evje, Hornnes, pe malul
-->Otrei. In muzeul mineral amenajat in fosta mina am vazut expuse "kvarts" si "stibnitt" din muntii Romaniei. Ce m-a impresionat a fost un ansamblu compus din canapea, 2 fotolii, 2 lampi cu picior, o masuta, un suport pt diverse, asemanator cu o masuta, si doua suporturi cu picior pt flori, toate facute din piatra. In afara de ansamblu au mai fost diverse alte "chestii" din piatra expuse: de la bancute cu diverse statuete in margini, scaune de diverse forme, suporturi pt sticlele de vin, cosuri de gunoi si statuete.
Si mai sunt, nu imi vin acum in minte :)

Nu ma asteptam sa ma castige Norvegia atat de irevocabil, dar m-a castigat. Nu m-am simtit straina in Norvegia decat la nivel lingvistic, ceea ce mi-a placut si m-a surprins. M-am plimbat cat am putut si am explorat cam toata zona.

Am gasit pe youtube un filmulet despre Kristiansand. Este numai despre cetru dar o sa vedeti catedrala, fortareata, insula Odderøya, Tangen-ul, Ravnedalen-ul, malul
-->Otrei, plaja de la Marea Nordului, portul si Colorline-ul (feribotul care face legatura intre Norvegia si Danemarca), aleea pietonala din centru, cafeneaua/restaurantul Herlig Land unde am fost nu numai o data pt ca m-am simtit super, atmosfera e bestiala. Asta e locul unde la 4 grade celsius afara am baut o cafea norvegiana pe terasa :). Norvegienii sunt mari cafengii, like me, si beau cafeaua black.



POZE:
Norvegia

Niciun comentariu: